Valepoliisit aktivoituneet, tällä kertaa vesiperä

Ylivieska: Valepoliisit aktivoituneet, tällä kertaa vesiperäTutkittavana on kaksi Ylivieskassa 19.9 iltapäivällä tapahtunutta huijausyritystä, jossa poliisiksi esittäytynyt mies oli yrittänyt saada puhelimessa uhrien luovuttamaan verkkopankkitunnuksensa. Huijarin tarina oli molemmilla kerroilla klassinen: uhrin pankkikortti on kaapattu ja uhrin tulisi luovuttaa verkkopankkitunnukset soittajalle. Soittaja lupautui toisessa tapauksessa tulemaan uhrin kotiin tarkistamaan tilannetta.Tällä kertaa huijarit eivät onnistuneet. Rikoksia tutkitaan virkavallan anastuksina ja petoksen yrityksinä. Huolimatta poliisin aktiivisesta tiedottamisesta em. kaltainen rikollisuudenala jatkaa kasvuaan kiihtyvällä tavalla.Poliisi muistuttaa, että pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, eikä niitä tule antaa kenellekään. Poliisi- tai pankki ei tarvitse koskaan asiakkaan pankkitunnuksia. Huijari voi olla sitkeä puhelimessa, mutta älä anna periksi. Saat olla töykeä ja sulkea puhelimen. Mikäli huomaat tulleesi huijatuksi, älä epäröi, vaan ole välittömästi yhteydessä poliisiin.Poliisi kehottaa, että omaiset opastaisivat iäkkäitä vanhempiaan pankkitunnusten käytön suhteen, jotta em. kaltaisilta huijauksilta vältyttäisiin.RikosylikomisarioIlkka PiispanenOulun poliisilaitos